Gadeaffald | VERNS ANMELDELSER om FILM fra CINEMA

Jeg tænkte på STREET TRASH (1987), efter jeg genbesøgte TOXIC AVENGER-serien for et par måneder siden. Jeg havde set filmen som teenager, og det eneste, jeg virkelig huskede, var en del, hvor en eller anden fyr pissede, og hans pik bliver revet af, og en flok fyre leger, hold dig væk med det. Selvfølgelig, nogen film ville være stolte af at have en mindeværdig scene som denne, og de fleste filmskabere ville lægge hatten på den, bare af professionalisme. Men det er almindeligt kendt, at TOXIC AVENGER-direktør Lloyd Kaufman hader STREET TRASH og folkene bag. Jeg hørte ham brokke sig over det ved en bogsignering, og han refererer nogle gange til det i sine bøger uden egentlig at gå i detaljer. Folk spørger ham om det i interviews, men han vil bare lave en joke. Den bedste forklaring ser ud til at være, at han synes, det er et rip off af Troma-stilen. Der var tilsyneladende også en hændelse, der involverede dens “lille lort”-instruktør Jim Muro i en episode af Morton Downey, Jr. Show.

Det handler helt sikkert om en lignende i-dit-ansigt frastødende/tabu-krænkende til Troma-filmene. Den foregår blandt et samfund af hjemløse alkoholikere i Brooklyn og udvisker på en ubehagelig måde grænsen mellem stødende karikatur og (meget mildt) sympatisk fremstilling. Jeg kan ikke komme i tanke om en karakter i filmen, der ikke er bevidst frastødende, men filmen erkender i det mindste, at de er oppe imod en grusom og uretfærdig verden.

Plottet, i det omfang der er en, involverer en vinbutiksejer (M. D’Jango Krunch, THE SWEET LIFE), der sætter en kasse med meget gammel, forkælet vin ved navn Tenafly Viper, der forårsager forfærdelige dødsfald for de mennesker, der køber eller stjæle det. Ind imellem drikkedøden opfører forskellige mennesker sig forfærdeligt, råber af og nedgør hinanden. Advarsel: der er en gruppevoldtægtsscene. Jeg kunne have undværet det.

Det kommer til at lyde dumt, men langt min yndlingsting ved denne film er dens farvepalet. Verden er beskidt og skum, men dødsfaldene er slikfarvede. Der er et fantastisk første dødsfald, hvor en mand drikker på toilettet, og det får ham til at smelte, dryppende lysende blå maling og senere gul. Hans krop svinder sammen, indtil han er så skrøbelig, at begge hans fødder lige knækker af, hvilket får ham til at miste balancen og begynder at falde ned fra toilettet, så han rækker ud efter noget at holde i og griber en kæde, der hænger ned over ham. Som viser sig at være en af ​​de der gammeldags trækkæde toiletskyllere.

Så ja, denne utrolige smeltende mand formår at skylle sig selv ned i et toilet. Det er så groft, men lidt smukt på grund af farverne. Stilfulde kunstneriske fortolkninger af det vises på nogle af plakaten og omslagskunsten, med en følelse af design, der, det er rimeligt at sige, er meget hippere end hvad Troma havde at tilbyde. De markedsførte den mere som en kultfilm af typen druggie midnatsfilm (citater på reklamemateriale sammenligner den med ERASERHEAD og John Waters) end drive-in-typen. Gore-effekterne er af meget høj kvalitet til en lavbudgetfilm som denne, men det er den kant af popkunst-sensibilitet, der gør dem specielle. Denne ramme nedenfor kan lige så godt være en kunstinstallation!

Det andet dødsfald sker med en fyr på en brandtrappe, der taler med en kat. Han smelter til grønt slim, der drypper ned på nogle yuppier, der tilfældigvis går nedenunder, mens de er på deres frokostpause eller noget. Det får en af ​​dem til at smelte til gult slim foran en flok tilskuere. Skør dag på kontoret i dag. En betjent ved navn Bill (den faktiske eks-betjent Bill Chepil) ser det også og begynder at undersøge, hvad der sker med alle disse farverige smelteangreb.

Jeg er ikke sikker på, om du kan sige, at der er en hovedperson, men hvis der er, er det Fred (Mike Lackey, også en speciel makeup-effektkunstner på dette og I WAS A TEENAGE ZOMBIE, så gætter jeg på en Marvel Comics-forfatter i 90’erne) . Han bor sammen med sin yngre bror Kevin (Mark Sferrazza) i et hus lavet af dækbunker. Kevin har en seng og et bord med nogle bøger og Spider-Man og Incredible Hulk banker.

Han har også et venskab med og/eller forelsket i Wendy (Jane Arakawa), som arbejder på skraldepladsen. Hun virker faktisk cool bortset fra hendes upassende forhold til en, jeg tror er mindreårig. Desværre må vi se hende blive overfaldet af sin modbydelige chef (Pat Ryan, borgmesteren i THE TOXIC AVENGER – et andet muligt motiv for Kaufmans fejde).

Skurken i filmen udover sprutten er Bronson (Vic Noto). Han er en gal Vietnam-dyrlæge, der bor i skelettet af en gammel semi-lastbil i en bunke jord på skrotpladsen. Han har ofte grim sex med og/eller slår sin magre, snavsdækkede kæreste (Nicole Potter). Han betragter skraldepladsen for at være sit domæne og har en masse andre dyrlæger, da hans “mænd” som krigen stadig er i gang. Jeg kan ikke lide ham.

Noto er en af ​​de eneste skuespillere i filmen med en rigtig skuespillerkarriere. Han havde allerede spillet ukrediterede creeps i VIGILANTE og DEATH WISH 3, ville fortsætte med at være biker i “No Sleep till Brooklyn”-videoen, en bartender i TOUGHER THAN LEATHER, han var i Uskyldigt BLOD, han var dusørjæger på Drab: Livet på gadenvar han i et afsnit af vovehals, osv. Men han blev ansat, efter at optagelserne allerede var startet, til at erstatte en fyret skuespiller, og siger, at han ikke havde/har ingen idé om, hvad karakteren skal være. (Og dette er nok den mest forståelige karakter i filmen. Den skøre fyr, der styrer skraldepladsen.)

Det føles mindre som en historie end en række hændelser og nogle gange forvirrende møder mellem disse mærkelige karakterer. Det er ikke særlig involverende, men der er noget virkelig effektivt over skuespillets råhed og locations, og i det mindste på den remasterede blu-ray er der noget smukt over dens uforfalskede grimhed. Jeg mener, se på dette stel af en fyr, der kravler ud af en hatchback efter at have nydt en beskeden mængde øl. På en eller anden måde er det et flot skud.

Men det ville være pinefuldt at komme igennem denne film uden de klæbrige, dryppende, neonfarvede kropslige integritetsfejl. En fyr eksploderer og sprøjter blod og indvolde, der dækker en hel bil. En af hans hænder syder på fortovet. Fred hævner en fejl fra Wizzy (Bernard Perlman) ved at narre ham til at stjæle hans Viper, så Wizzy’s hals deler sig, han begynder at brække sig, og lilla, blå og gul goo begynder at dryppe ud af ham. Nickelodeon må have været så jaloux på alt slimet i denne film.

Og det ender bestemt med et udråbstegn. Fred kæmper mod Bronson til døden og taber, men Kevin støtter en iltbeholder på nogle dæk, slår toppen af ​​med en sten og får den til at affyre som et missil. Det sprænger skidemandens hoved helt af, mens han holder Fred i luften med den ene hånd. Der er et helt forbløffende skud med den stadig oprejste hovedløse krop, der spyr væske i forgrunden, mens hovedet falder til jorden i baggrunden.

Jeg mener, helvede – sikke en død, sikke et skud.

Så er der en passende dum vittighed om, at Wendy løber og springer over det (animatroniske) afhuggede hoved, og det smiler, fordi det fik et kig op i hendes nederdel. Det er STREET TRASH for dig.

Wikipedia hævder, at STREET TRASH “er en af ​​en række film kendt som ‘smeltefilm'”, men den kilde, de citerer, fortæller os ikke, hvad der ellers er inkluderet i denne påståede genre eller bevægelse. Og jeg vil gerne vide det.

Jeg er uklart, hvilken karakter dette er, men en, der er krediteret som “Obnoxious Kid”, spilles af Ian Bernardo, som tilsyneladende nu er en af ​​disse reality-tv-kvasi-berømtheder. Han var vist på Så du tror at du kan danse? og amerikansk idol laver virkelig latterlige handlinger og er irriterende for dommerne, så han kalder sig stolt “den mest hadede deltager.” Godt at gå, formoder jeg.

Mere af en succeshistorie er Tony Darrow, en natklubsangerinde, der fik sin skuespildebut i STREET TRASH som gangster Nick Duran. Angiveligt så Martin Scorsese STREET TRASH (!) og opfordrede ham til at gå på audition for GOODFELLAS, hvor han endte med at spille Sonny Bunz, ejeren af ​​Bamboo Lounge. Siden da har han været med i en hel masse Woody Allen-film, pøbelkomedier som ANALYZE THIS og MICKEY BLUE EYES og videre Sopranerne som Larry Boy Barese.

Desværre gætter jeg på, at Darrow også lavede nogle reelle gangstere med Gambino-kriminalitetsfamilien, fordi han blev dømt for at have beordret lemlæstelse af en mand, der skyldte penge til en lånehaj. Han modtog kun seks måneders husarrest og fortsatte derefter med at optræde i KILL THE IRISHMAN, THE BRAWLER og andre ting.

Et af de eneste navne på krediteringerne, jeg kendte til, var forfatteren Roy Frumkes, fordi han var den fyr, der havde forudseenhed til at skyde optagelser bag kulisserne under tilblivelsen af ​​DAWN OF THE DEAD, som blev DOCUMENT OF THE DEAD (1980) ). Han mødte Muro, fordi han var hans lærer på New Yorks School of Visual Arts. Han hævder, at Kurosawas DODES-KA-DEN var en indflydelse på STREET TRASH. Han er også kendt for at have en skrivekredit på SUBSTITUTEN!

Desværre, i 2018 “viste en undersøgelse, at han havde overtrådt skolens politik om seksuelt misbrug,” så han blev fjernet fra undervisningen på School of Visual Arts, ifølge The New York Times. (Advarsel: Kommentarerne til denne artikel er et mareridt.)

Mindst én studerende havde påstået, at han “i grafiske detaljer fortalte hende om en studerende, som han sagde, var gået til hans lejlighed og havde sex med ham. Så, sagde hun, tilføjede han, at hvis hun ville have en anbefaling, skulle hun besøge ham der. Andre tidligere studerende, der er citeret i artiklen, taler om, at Frumkes inviterer dem til sin lejlighed, ringer til dem på deres sovesale og kommenterer deres bryster.

Det andet navn på kreditterne, jeg kendte, var Bryan Singer, en anden elev af Frumkes, der arbejdede på STREET TRASH som et greb. Kun otte år senere instruerede han THE USUAL SUSPECTS, og derefter X-MEN, SUPERMAN RETURNS, BOHEMIAN RHAPSODY osv.

Desværre… ja, du ved. Påstået produktiv voldtægtsmand. Ser ud til at være et totalt monster. Nogle af skaberne af STREET TRASH laver virkelig et show af, at menneskeheden er skrald, som afbildet.

Men hvad blev der af Kaufmans talkshow-nemesis, instruktøren Jim Muro? Nå, dette er en af ​​de ting, som jeg troede kunne være en fejl, da jeg første gang så den på IMDb, men han blev James Camerons foretrukne steadicam-operatør (der arbejdede på THE ABYSS, T2, TRUE LIES og TITANIC) og derefter instruktør af fotografering til mange mainstream-film, inklusive OPEN RANGE, bedste billedvinder CRASH, ROLL BOUNCE, RUSH HOUR 3 og PARKER. Han instruerer også masser af tv-serier, bl.a Southland, Longmire og SEAL Team. Måske kan han bringe STREET TRASH tilbage som en times proceduredrama.

Han opererede også steadicam på STREET TRASH, men dp var David Sperling (THE BOOGEY MAN, TOXIC ZOMBIES, ekstra kamera på THE DRILLER KILLER). Selvom filmen ikke er så underholdende som Tromas bedste (hvilket jeg mener THE TOXIC AVENGER I & II), er den vej flottere end noget andet jeg har set af dem. Så jeg burde vel ikke være overrasket over, at denne fyr viste sig at være god til kameraer.

Bare rolig – nej “desværre” for Muro indtil videre. Han var 21 på det tidspunkt, hvilket på en måde forklarer filmens indhold og holdning. Efter sigende tager han afstand fra det nu, fordi han er en genfødt kristen, men du behøver ikke at være religiøs for at være lidt flov over det. Jeg er flov over 20 år gamle anmeldelser, hvor jeg bruger r-ordet. Dette er mere ekstremt.

Jeg kan ikke rigtig anbefale STREET TRASH til de fleste mennesker, og jeg forventer aldrig at se det igen, men jeg fik noget ud af det. Alt på skærmen er så vulgært og forfærdeligt, at det begynder at virke som om det udgør et verdensbillede. Det er et kvarter, der grænser op til post-apokalyptisk, fordi det ser ud til udelukkende at bestå af beskidte skrotpladser, graffitivægge, affaldsstrøede gader, fugtige spiritusbutikker og checkkasser. Alles tøj og hud er beskidt, de fleste mennesker er grimme og voldelige. Det er ikke så overdrevet som THE DARK BACKWARD, og ​​det er mere naturalistisk oplyst og fotograferet, men det er en rigtig dyster vision af det moderne liv. Jeg vælger at tolke det farvestrålende oser, der markerer ens exit fra denne verden, som en fejring af barmhjertig befrielse fra et levende Helvede. Men jeg er sikker på, at eftersmagen af ​​den Viper er forfærdelig og har en tendens til at ødelægge øjeblikket.

Dette indlæg blev udgivet fredag ​​den 29. april 2022 kl. 11:37 og er arkiveret under Comedy/Laffs, Horror, Reviews. Du kan følge alle svar på dette indlæg gennem RSS 2.0-feedet. Du kan springe til slutningen og efterlade et svar. Pinging er i øjeblikket ikke tilladt.